pages baru

Rabu, 18 April 2012

Sila baca: Ku ingin ubah DUNIA..mampukah??


Ketika aku muda, aku ingin mengubah seluruh dunia. Lalu aku sedari, betapa sukar mengubah seluruh dunia ini, lalu aku putuskan untuk mengubah negaraku saja. Ketika aku sedari bahawa aku tidak boleh mengubah negaraku, aku mula berusaha mengubah bandarku. Ketika aku semakin tua , aku sedari tidak mudah mengubah bandarku. Maka aku mula mengubah keluargaku. Kini aku semakin tua, aku pun tak boleh mengubah keluargaku. aku sedari bahawa satu-satunya yang boleh aku ubah adalah diriku sendiri.

Tiba-tiba aku tersadarkan bahawa bila saja aku boleh mengubah diriku sejak dahulu, aku pasti boleh mengubah keluargaku dan bandarku. Pada akhirnya aku akan mengubah negaraku dan aku pun boleh mengubah seluruh dunia ini. "

Tidak ada yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri sendiri. Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum mengenal diri sendiri. Takkan kenal pada diri sendiri sebelum mampu menerima diri ini apa adanya.



Sarat dengan maksud yang tersirat kan??
Kadang-kadang kita ada niat untuk mengubah sesuatu yang pada dasarnya adakah kita mampu
Mungkin sape yang perasan icumm ada letak satu kata2 dkt tepi blog icumm
" Everyone thinks of changging the world
But no one thinks changging of himself"


Betullah apa yang kata2 ni cakapkan
kalau kita mengubah diri kita sendiri tanpa rasa susah kita mampu mengubah yang lain


Icumm ada pengalaman di sekolah menengah dulu
terdapat seorang lelaki ni mmg satu batch dengan icumm
pendapat icumm dia hampir sempurna sebagai seorang lelaki idaman setiap wanita
Akhlaknya, akademiknya, kokurikulumnya
semuanya terbaik


Hinggakan semua orang hormati lelaki ni
biasala kalau kat sekolah msti ada geng2 yang nakal, gedik2 sume kan
bila lelaki ni bagi nasihat memang geng2 ni akan dengar
hormat dan tidak pernah memberontak


Pada akhlaknya sahaja dia mampu membuatkan orang terbuka hati
ramai la perempuan2 admire lelaki ni
tapi icumm pon hormat dengan dia
sampai sekarang icumm tgk akhlaknya tetap tak berubah
walaupun dia menuntut kat luar negara amik medic



P/s: Kawan lelaki satu batch icumm ni tak pernah approve pon request friend dari pmpuan kat FB, sbb icumm tgk sume kwan2 dia lelaki kalu pmpuan pon mungkin family dgn cikgu2..sbb tak de satu pon kawan pmpuan batch icumm jd friend dia..icumm tabik la dia..FB dia tak privacy tp kita hanya akan dapat baca2 sume2 yg dia post mengenai agama..sesuai dengan maksud nama nya BINTANG AGAMA.



3 ulasan:

Yumida berkata...

lakukan perubahan yg kecil..yg mana yg kecil itu penyumbang kpd perubahan yg besar

Mat Rol berkata...

good entry..

profmie berkata...

nice entry..hiiihii