pages baru

Friday, 20 July 2012

Kembara Baksis Sabah Part I: Kampung Pulau Keniogan

Assalamulaikum semua rakan blogger
rasanya hampir sebulan icumm tinggalkan dunia blogger ni
walaupun lama dah tak update post2 baru tetap ada yang sudi follow icumm
Terima kasih bah

Opss! tercakap sabah sudah..hehe
minta maaf icumm terlalu sibuk mengikuti program bakti siswa di bumi sabah
terlalu banyak kenangan yang icumm perolehi selama 10 hari di sana

jadi icumm sajikan korang-korang semua dengan gambar
ketika icumm di pulau keniogan sabah
mungkin ramai yang tak tahu tempat ini jadi di sini icumm nak kasi tahu
siapa2 yang nak honeymoon ke sabah jangan lepaskan peluang ke kampung ini














Semua gambar-gambar ini eklusif dari kamera buruk icumm
without any editting
banyak sangat gambar tetapi lebih mudah uplod di FB

Kalau mahu lebih mengenali kampung pulau keniogan ini
tonton pada hari raya ke-2 pukul 4 petang di TV 1
Tunggu Part II jika ingin menikmati gambar-gambar yang menyejukkan mata

*Sori sebab promote muka sendiri yang tidak berapa cun tanpa secalit make up*

Wednesday, 4 July 2012

Buah nostalgia kesukaan Ayah tersayang


Assalamualaikum si cantik dan hensem
hari ini icumm nak story sikit pasal buah yang dalam gambar ni
nostalgik sangat buah ini kan
mesti semua ada memori tersendiri mengenai buah ini
icumm sendiri pun kalau tengok buah ini mesti akan ingat masa kecil-kecil
berlari-lari seronok bila buah ni jatuh "kedebuk" tak sabar nak kutip
Kalau buah ni dapat ke ayah icumm memang berulas-ulas makan
dah berapa kali orang pesan kena pantang makan
degil taw...makan jugak banyak pulak tu..hehe


Tapi untuk tahun ini memang kena berebut kalau tak alamatnya tangan kosong la
bukan berebut dengan tupai tapi kena berebut dengan pekerja-pekerja indon
sian icumm tiap kali nak pergi tengok durian
buahnya dah tak ada tapi kulit buahnya banyak
bersepah-sepah dekat bawah pokok duriannya
jadi lepas2 subuh dah kena tengok buah durian
kalau tak memang tak merasa nak makan..hehehe
Tapi buah ini memang sedap sangat
sedap makan begitu sajaaa~


Tahukah anda kisah dongeng mengenai buah ini

Ada sebuah kampung dipendalaman,tinggal seorang lelaki kena penyakit kudis buta,dia hanya tinggal seorang diri sebabnya malu badannya berkudis dan bernanah berbau busuk.oleh kerana dia segan hendak bernyawa maka si lelaki ini pun meninggal dunia.walau apa pun penyakit lelaki ini org kampung tetap menguruskan jenazah beliau.selang satu purnama,diatas kubur lelaki ini tadi tumbuh sebatang pokok yang tidak di ketahui jenisnya,pokok itu membesar dan terus membesar dlm masa sepuluh tahun pokok tersebut pun berbuah,buahnya berduri.apabila masak macam biasa la buah tu jatuh ketanah.keesokan harinya buah itu dijumpai oleh penjaga kubur,alamak buah apakah ni ada duri ada bau plak tu,penjaga kubur cuba mengopek buah yang tidak diketahui namanya itu,ehhhhhh ada bau la,bauuu pun sodap,isi pun sodap,dipendekan cerita buah ini dinamakan buah kudian sempena penyakit lelaki tadi,sebab itu buah ni ada isi kuning isi perang isi putih sebab nanah kudis lelaki,oleh kerana takut orang tak lalu mkn ianya telah di tukar ke nama durian hingga kini dan selama lamanyaaaaaa

~Jadi jangan ingat cerita ini ketika makan~




Sunday, 1 July 2012

B.O.T.T.S Sahabat : Part 2











Sampai di sini sahaja cerita yang mampu icumm sampaikan
walaupun gambar-gambar yang icumm lukis ini tak cantik
dan ada orang yang boleh melukis dengan lebih baik

harap cerita ini dapat dijadikan pengajaran kepada kita semua
"Yang baik dijadikan tauladan
Yang buruk jadikan sempadan"