pages baru

Sunday, 20 May 2012

Kahwin Awal, Muda??

Mengadanya icumm kali ni wat entry pasal kawen2
Siapa yang kat sini tak mahu kawen kan
mesti semua mahu kalau anda adalah normal
Tahun ini sahaja icumm dah melihat 2 orang rakan icumm
mendirikan rumahtangga di usia muda
semoga mereka berkekalan hingga akhir hayat
Bagaimana dengan icumm pula?? hehe

Ramai kawan2 kata icumm cepat2 la kawen
aminn~ semoga dimakbulkan
tetapi sebelum nak mendirikan rumah tangga mesti banyak persoalan bermain dekat minda

Tak ganggu pelajaran ke nanti kawen awal ni??
Macam mana nak bagi nafkah ni, kerja pon belum??
Alamak kos kawen, kenduri macam mane??
Betul2 bersedia ke aku nak kawen ni??
Restu mak ayah??

Betul-betulkan banyak menda kita nak kena fikir
Emmmm~~jadi apa penyelesaiannya?

Firman Allah: “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” – (An-Nur:32)


Jadi bagi sesiapa yang berniat untuk kawen awal
icumm doakan yang terbaik buat mereka
bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya

Cuba buat pembacaan terdapat banyak kelebihan orang yang berkahwin awal ni
Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat. 
 Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat
Tapi semua itu pilihan masing-masing juga
Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah
~InsyaAllah~




3 comments:

keli menari said...

insyaallah. semoga segalanya dipermudahkan.

bile tengok kawan2 kawin awal memang nampak seronok! lagi2 dapat baby usia muda ! huuu jeles . nak jugak .hehe

Ain Runnia said...

nak kawen awal..tp..hehe :P

9n0L4 said...

kawen awal jgnlah kerana hanya nak ikut orang lain. bykkan muhasabah. ;)