pages baru

Wednesday, 16 May 2012

Cerita Si Kodok

Sekelompok kodok sedang berjalan-jalan melintasi hutan,dan dua di antara kodok tersebut jatuh kedalam sebuah lubang. Semua kodok-kodok yang lain mengelilingi lubang tersebut. Ketika melihat betapa dalamnya lubang tersebut,mereka berkata pada kedua kodok tersebut bahawa mereka lebih baik mati. Kedua kodok tersebut tidak menghiraukan apa yang disarankan dan mencuba melompat keluar dari lubang itu dengan segala kemampuan yang ada. Kodok yang lainnya tetap mengatakan agar mereka berhenti melompat dan lebih baik mati.

Akhirnya, salah satu dari kodok yang ada di lubang itu mendengarkan kata-kata kodok yang lain dan menyerah. Dia memanjat, melompat terjatuh dan akhirnya mati. Sedang kodok yang satunya tetap meneruskan untuk melompat sedapat mungkin. Sekali lagi kerumunan kodok-kodok tersebut berteriak padanya agar berhenti berusaha dan mati saja. Dia bahkan berusaha lebih kuat dan akhirnya berhasil.

Ketika dia sampai diatas, ada kodok yang bertanya, "Apa kau tidak mendengar teriakan kami?". Lalu kodok itu (dengan membaca gerakan bibir kodok yang lain) menjelaskan bahawa ia pekak. Akhirnya kodok2 tesebut sedar bahwa saat di bawah tadi kodok pekak itu menganggap mereka telah memberikan semangat kepadanya.





Apa pengajaran yang dapat rakan2 simpulkan dari kisah kodok ni??

Pada awalnya icumm baca kisah ini macam kita baca kisah kodok2 yang lain
tetapi banyak pengajaran yang dapat kita pelajari dari kisah ni

Pengajaran yang kita dapat adalah setiap kata2 mampu "membunuh" seseorang
maksudnya disini bukan kata2 tu duk ambil pisau bunuh orang
tetapi kata2 yang kita berikan kepada orang lain
terutamanya orang yang sedang dalam kesusahan, kejatuhan, putus asa

Bayangkan icumm nanti jadi cikgu pastu pelajar icumm ni asyik fail je exam
asyik2 merah je buku report
icumm pon kata dekat pelajar icumm macam ni
" awak ni mmg BO**H, semua B la icumm sebut"
kata pelajar icumm ni jangan belajar, habiskan duit je

Rakan2 rasa apa yang berlaku kepada pelajar icumm ni
icumm rasa kalau pelajar ni jenis yang lemah semangat boleh bunuh diri
Nauzubillah
sama la dengan cerita kodok yang pertama

Perkara yang sebaliknya berlaku jika kita memberi kata2 semangat 
dan dorongan
seseorang akan boleh berubah hanya dengan kata2 :)

P/s: Indahnya jika saat ini mampu memberikan pengajaran dan nasihat kepada orang lain...cukuplah icumm mampu memberikan nasihat hanya didalam blog untuk disampaikan kepada mereka yang sudi membaca ^^

1 comment:

Izan said...

Icum.. pada akak tugas seorang guru ini sangat mulia..ilmu..jika ikhlas diberi tanpa mengharapkan balasan dari anak murid2nya.. akan diterima dengan ikhlas juga dan insya Allah..anak2 murid bukan setakat terdidik akalnya..malahan jiwa dan rohaninya.. semoga menjadi pendidik yang berjiwa mulia.. dan jangan dgr kata2 yang -ve sebab ia boleh mematikan jiwa.. :)---sekadar pendapat kecil..