pages baru

Rabu, 28 Mac 2012

Marah Vs Gembira ^^


Hari ni sy trbaca stu blog yg sgt memberi manfaat…dan satu entry blog tu sndiri mmg btul2 trkna batang hidung sendiri~~ 
Dalam entry blog tu…saya ringkaskan dekat sini 
Seorg guru bertnya kepada pelajarnya..kenapa org yg sedang marah perlu bercakap dengan suara kuat dan berteriak?
Banyak alasan yang diberikan oleh ank muridnya..ade yg ckp sbb hati dah mrah, msti mrah ade sbb..dah hlang sbar cikgu…
tetapi guru tu bertanya lagi…bukankah org yang hndak dimarahinya berada dekat dengannya, knp perlu berteriak? knp x brbicara secara lembut?
banyak alasan dan jawapan yg diberikan oleh pelajar-pelajar tersebut tetapi tiada satu pon memuaskan hati guru tersebut (Rase nyer dari persoaln cikgu ni dah mnimbulkan kemahiran berfikir kritis :)
Akhirnya cikgu tersebut memberitahu, apabila seseorang itu marah dia telah menjarakkan hatinya dengan orang yang sedang dimarahinya…oleh itu dia terpaksa menjerit dan berteriak apabila berkata-kata…semakin kita marah semakin kita menjarakkan hati kita
. bwah ni link blog yg sy bca tu…klau nk bca lbih lnjut~~

(http://akuislam.com/blog/renungan/jarak-antara…)
Pada pndangan sy sendiri btol lah ape yg diperkatakan dalam blog ni….smakin kta mrah smakin kita mnjarakkan hati….sbab sy sendiri pernah marah dan apabila marah kita lupa semua kebaikan yg orang yang kita marah tu lakukan, kita lupa sikap hormat menghormati, kita lupa siapa diri kita semuanya sebab api kemarahan yang telah menyelubungi kita. 
Marah adalah sifat semulajadi setiap manusia..marah boleh berlaku berpunca daripada seseorang atau kebimbangan dalam hidup dan kemarahan boleh berpunca dari dlam diri sendiri apabila memikirkan atau teringat sesuatu peristiwa yg menyebabkan rasa marah. Setakat ini, apa yg sy praktikkan kalu marah selalunya akan menumbuk bantal atau katil..tetapi sepatutnya tidak elok membuat seperti itu..:) Sekarang cuba mempraktikkan cara mengawal amarah berlandaskan agama.. 
 Mengucapkan Ta’awudz (A’udzu billahi minasysyaithoonir rajeem – Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang terkutuk). Ini adalah kerana perasaan marah itu timbul dari hasutan syaitan. 
 Diam atau tidak berbicara. 
 Jika semasa timbul perasaan marah itu seseorang itu sedang berdiri maka hendaklah dia duduk. Jika tidak reda juga maka hendaklah dia baring. 
 Berwuduk kerana air wuduk itu dapat menenangkan jiwa yang sedang marah. 
Mari kita sma2 mempraktikkan cara menghilangkan amarah berlandaskan agama                                                                    
p/s: NI entry dri blog lma sy..jd copy n paste ajee

3 ulasan:

Shazwina berkata...

dtg melawat sini kembali. salam perkenalan jugak ^^

Ieqahgajah berkata...

ohhh entrii yang menarik :)
ieqah singgah sini....

Ezad Skytech berkata...

untuk peringatan bersama..:D