pages baru

Friday, 29 June 2012

Tips 2: Cara membuat dadih mudah dan cepat

Assalamualaikum semua~Salam jumaat
Hari ini icumm ingin memberi tips yang kedua dalam blog icumm ini
iaitu cara membuat dadih mudah dan cepat tanpa perlu bersengkang mata O_o

Sebelum ini icumm kalau nak buat dadih susah sangat
sebab kena masukkan agar-agar secukup rasa
kalau terlebih jadi keras, kalau terkurang jadi lembik
 jadi hari ini icumm akan berikan tips yang paling muuudaahhh sangat


Bahan-bahan yang diperlukan --------->

1. Serbuk dadih
serbuk dadih ini anda boleh dapati di pasaraya-pasaraya berdekatan dengan harga RM5
serbuk dadih ini terdapat pelbagai perisa...macam icumm beli ni perisa strawberry
ada perisa coklat, vanila, keladi dan macam-macam lagi
belilah mengikut citarasa anda


 2. Susu cair atau sejat
Susu cair ini merupakan bahan wajib yang kena ada
kalau tak ade susu ini tak sodaplah dadih anda
tapi bukan jenama ini...tak kisahlah asalkan susu sejat


Cara-cara membuatnya ---------->


1. Sediakan air sebanyak 3L...kalau nak senang masak di dalam periuk
2. Panaskan air tersebut hingga menggelegak dan masukkan susu cair
3. Masukkan gula  ( jangan terlalu banyak takut terlalu manis )
4. Selepas mengelegak dan diyakini susu sudah masak tutup api
5. Masukkan serbuk dadih dan kacau sehingga rata
6. Masukkan gula buah-buahan yang telah tersedia dalam paket dadih (warna putih)
7. Masukkan dalam bekas dan sejukkan di dalam peti sejuk...SIAP!!


Kalau macam icumm ini...icumm masukkan dalam bekas besar-besar
sebab senang nak makan...ambil satu bekas terus makan...hehe
kalau untuk majlis-majlis
boleh masukkan dalam bekas kecil-kecil

~SELAMAT MENCUBA~







27 comments:

nurul hazirah said...

hye sys . mama kte selalu buat dadih nyh . hihi seng sgt buat dadih nyh kan kan . pastu sedp lak tuh .:)

icumm said...

Betol tu betol hazirah...mudah,cepat dan sedap :-)

BudxX said...

banyaknye pakai air... Tak boleh kurangkan air tak... 3000liter ni buat kenduri satu taman pun rasa lebih ni.,,

icumm said...

Budxx...3L tu...typing errors...terima kasih bgtahu icumm :)

Anonymous said...

biasanya gula tu sebnyk mana? x pandai ler nk agak2..

icumm said...

Anon: icumm kalu buat dadih mcm ni lbih kurang 4-5 sudu gula je...sbb dlm paket ddih ni ad sdiakn mcm gula buah-buahn
Kalau msukkn yg itu pon dah mnis...dgn kita msukkn susu cair lg :)

Anonymous said...

Nak tanye ni..ketika air mengelegak ..,susu cair tu taruh satu tin ke....atau separuh tin...

icumm said...

Cik anon...masukkan satu tin susu cair tu :)

icumm said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

nak tanya, 3 liter air tu untuk 1 peket dadih ni ke?

icumm said...

Cik anon: aah 3L ni utk satu paket dadih ni :)

Qimiey arekeem said...

MUDAH,CEPAT,SODAP...B-)haha...tq

Rendi Reynaldo said...

thanks info nya....
koment balik nih?
www.reynaldowarrior.blogspot.com

Lulubella said...

Boleh letak nata de coco tak

icumm said...

lulubella: boleh letak nata de coco tu...tapi biasanya kalau perisa dadih tu sama boleh letak air dia sekali
kalau x sama icum sarankan letak nata dia je...takot sakit perut pulak bercampur campur... :)

Anonymous said...

Kalau la kita nak gna l liter air brapa sudu tpung dadih,gula ya

icumm said...

Cik anon : sbb dia dh brpaket siap...icumm rsa 1/3 dripada jmlah stu paket tu

mizah said...

ape lah akue pun tahu buat

mizah said...

ape lah akue pun tahu buat

cik amal said...

sy buat xjadi..haha

Anonymous said...

Kalau letak dadih tapi air blm menggelegak lagi cmne?

Anonymous said...

belakang paket dadih tu ada cara membuatnya cayang. sori sy tolong jawab kn iye :-)

fazliana said...

wahhh..dadih suke sgt..ank2 suke sbb lmbut

Anonymous said...

Heheh sy bru nk blajar bt dadih mggu depan. Nk sprise befday tunang. Ini je mmpu bt. Kek xreti. So nk jimat t dadih sendri n ltk la asoseri ckt huhuhu.

Ct Hapsah said...

Xde pakai agar2 ke mcm mana nk keras

Ct Hapsah said...

Xde pakai agar2 ke mcm mana nk keras

Nadea Qistina said...

Sye buat slalu dia mcm cair ckit.. ke sbb air lebih ye