pages baru

Thursday, 5 September 2013

Resepi ayam masak sambal hijau yang simple

Assalamualaikum uolsss

Iolss hari ni.macam nak bagi resepi la
Resepi kali ini dari dapur icumm adalah Ayam masak sambal hijau


Nampaknya tak berapa nak hijau sebab lada besar tak ada warna hijau
Merah aje yang ada

Bahan-bahan yang diperlukan:

Ayam ( resepi ni untuk 7ketul)
2ulas bawang merah*
2ulas bawang putih*
Sebatang serai*
Halia
1biji bawang besar*
30biji cili api kecik warna hijau*(jumlah ikut tahap tahan pedas korang...hehe)
3biji cili besar warna hijau*
1biji tomato (potong dadu)
Garam
Ajinamoto
1keping Asam keping

Cara memasak :

1.gaul ayam dengan kunyit garam pastu goreng

2.kisar bahan yang bertanda( tapi sebelum kisar tinggal sikit macam bawang putih, bawang merah, halia,serai untuk ditumis..tinggal sikit je

3. Pnaskn minyak(sikit je) tumis bawang putih,merah, halia, serai

4.masukkan semua bahan yang telah dikisar tadi... (biar lama sikit nak bagi cili tu masak nanti tak sodap)

5.ni optional ikut korang la...masukkan air kalau terlampau kering...nak berkuah letak air banyak sikit

6.masukkan asam keping, garam, ajinamoto secukup rasa

7.masukkan bawang besar yang dah dipotong

8.masukkan tomato yang dah dipotong dadu

9.masak2 sampai mendidih..rasa kalu tak cukup garam ke ajinamoto ke

10.masuk ayam dah digoreng...ratakan

11.siap...Makan sampai kenyang :)

Mudah je kan korang...selamat mencuba... Pedas tapi sodapppp


posted from Bloggeroid

No comments: